Zespół młodzieżowy i doradztwa zawodowego
- Prowadzi diagnozę psychologiczno-pedagogiczną w celu określenia tendencji rozwojowych i wsparcie w ustaleniu dalszej drogi kształcenia.
- Podejmuje różnorodne formy oddziaływań terapeutycznych usprawniające i stymulujące wszechstronny rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny ucznia.
- Prowadzi diagnozę predyspozycji zawodowych młodzieży w celu określenia zainteresowań oraz dalszego kierunku kształcenia i wyboru zawodu.
Wsparciem obejmuje w szczególności:
- uczniów na etapie szkoły ponadpodstawowej
- rodziców/opiekunów prawnych ucznia
- nauczycieli, rady pedagogiczne z placówek oświatowych podległych działaniom naszej Poradni.
- Prowadzi wielowymiarowy proces diagnostyczny w celu adekwatnej pomocy uczniowi poprzez:
- diagnozę psychologiczną w celu:
- określenia możliwości intelektualnych uczniów
- określenia tendencji rozwojowych i wskazywanie dalszych form kształcenia
- określenia przyczyn trudności w zachowaniu
- określenia przyczyn trudności w nauce
- wstępnego diagnozowania i kierowania do odpowiednich specjalistów młodzieży z trudnościami psychicznymi
- wstępnego diagnozowania i kierowania do odpowiednich specjalistów młodzieży z deficytami w zakresie funkcjonowania receptorów
- diagnozy osób z trudnościami w zakresie umiejętności interpersonalnych
- diagnozę pedagogiczną w celu:
- oceny poziomu technik i umiejętności szkolnych
- określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
- szukania mocnych stron ucznia
- sformułowania zaleceń do pracy z dzieckiem dla nauczycieli i rodziców
- diagnozę predyspozycji zawodowych w celu:
- określenia zainteresowań i preferencji zawodowych uczniów,
- określenia mocnych stron i obszarów trudności związanych z wyborem dalszego kształcenia,
- pomocy w wyborze dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej,
- udzielenia informacji na temat rynku pracy.
- diagnozę psychologiczną w celu:
- Prowadzi terapię i konsultacje indywidualne:
- uczniów z problemami: w nauce, emocjonalnymi, wychowawczymi, potrzebującymi indywidualnego wsparcia psychologicznego lub pedagogicznego (o zajęciach decyduje psycholog lub pedagog badający dziecko)
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w zakresie:
- usprawniania deficytów w zakresie funkcjonowania analizatorów
- doskonalenia technik szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie)
- wsparcie pedagogiczne w obszarach:
- pracy z uczniem dyslektycznym, dysgraficznym
- pobudzania świadomości do nauki
- podnoszenia motywacji do pracy
- kształtowania pozytywnego nastawienia do nauki
- kształtowania adekwatnego poczucia własnej wartości
- wsparcie psychologiczne:
- ucznia z trudnościami społeczno-emocjonalnymi
- w zakresie motywowania ucznia do pokonywania trudności, wytrwałości w działaniu i systematycznej pracy - w obszarze pracy na mocnych stronach ucznia
- mające na celu kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi
- kształtujące, jak zmienić obraz siebie, patrzenia na siebie przez pryzmat swoich atutów
- praca nad systemem rodzinnym
Na powyższe zajęcia kieruje psycholog lub pedagog badający ucznia po przeprowadzeniu odpowiednich diagnoz zgodnie z indywidualnymi potrzebami danego ucznia.
- Podejmuje działania psychoedukacyjne:
- dla rodziców porady i konsultacje bez badań w celu ukierunkowywania pracy z dzieckiem
- zajęcia „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”
- terapia rodzin oraz mediacja w zakresie pomocy i wsparcia dziecka szkolnego
- wymianę doświadczeń zawodowych z pedagogami, psychologami szkolnymi oraz wspieranie innych specjalistów
- wykłady, spotkania tematyczne dla rodziców i nauczycieli z zakresu profilaktyki
- interwencji kryzysowej ukierunkowanej na młodzież
- wspomaganie placówek oświatowych w przypadku bieżących trudności dotyczących uczniów (obserwacje w terenie, udział w spotkaniach zespołów interdyscyplinarnych i rad pedagogicznych, spotkania z rodzicami, konsultacje z nauczycielami, prelekcje).
- Wspomaganie pracy szkół i placówek oświatowych poprzez:
- zajęcia psychoedukacyjne i warsztatowe w szkołach i placówkach dla uczniów szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
- udział w spotkaniach z nauczycielami, pedagogami i psychologami szkolnymi w ramach wsparcia w pracy z uczniami z problemami i trudnościami wychowawczymi
- konsultacje z nauczycielami na temat uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- udział w zespołach interdyscyplinarnych na terenie szkół
- poradnictwo edukacyjno - zawodowe realizujące zajęcia wspierające uczniów w dalszym wyborze szkoły i zawodu
- działania interwencyjne i wspierające według zgłaszanych przez szkoły potrzeb i problemów
Powyższe działania realizowane są na podstawie zgłoszonego na piśmie zapotrzebowania przez dyrektora danej placówki oświatowej podległej działaniom Poradni, ze stosownym wyprzedzeniem - minimum 6 tygodni przed planowanymi zajęciami/spotkaniami.
- Współpracuje z innymi placówkami i instytucjami