Zespół małego dziecka
- Prowadzi działania ukierunkowane na wczesne rozpoznanie dysharmonii rozwojowych, różnego stopnia opóźnień w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym małego dziecka.
- Podejmuje różnorodne formy oddziaływań niwelujących występujące deficyty rozwojowe i usprawniające rozwój, a tym samym zapobiegające występowaniu trudności w późniejszym okresie życia a także stymulujące wszechstronny rozwój dziecka.
Wsparciem obejmuje w szczególności:
- dzieci od wieku niemowlęcego przez cały okres żłobkowy i przedszkolny
- rodziców/opiekunów prawnych dziecka
- nauczycieli, rady pedagogiczne z placówek oświatowych podległych działaniom naszej Poradni.
- Prowadzi wielowymiarowy proces diagnostyczny w celu adekwatnej pomocy dziecku poprzez:
- diagnozę pedagogiczną
- diagnozę psychologiczną
- diagnozę zaburzeń procesów integracji sensorycznej
- diagnozę gotowości szkolnej
- diagnozę Integracji Bilateralnej.
- Prowadzi terapię i konsultacje indywidualne:
- dzieci z zaburzeniami sensorycznymi (po diagnozie SI - wg kolejności zgłoszeń do 8 roku życia)
- dzieci z problemami emocjonalnymi, wychowawczymi, potrzebującymi indywidualnego wsparcia psychologicznego lub pedagogicznego (o zajęciach decyduje psycholog lub pedagog badający dziecko).
- Organizuje zajęcia grupowe:
- dla dzieci w wieku 2 – 7 lat w celu stymulacji rozwoju dziecka, adaptacji w grupie rówieśniczej oraz minimalizowanie zauważonych dysfunkcji z wykorzystaniem metody SI oraz elementów terapii logopedycznej, pedagogicznej i psychologicznej
- Metodą Integracji Bilateralnej dla dzieci w wieku 6-7 lat
- Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla dzieci w wieku 3-6 lat
Na powyższe zajęcia kieruje psycholog lub pedagog badający dziecko po przeprowadzeniu odpowiednich diagnoz zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka.
- Zajmuje się profilaktyką w edukacji wczesnoszkolnej poprzez:
- prowadzenie przesiewowych badań gotowości szkolnej na terenie przedszkola/szkoły
- prowadzenie przesiewowych badań zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym na terenie przedszkola/szkoły
Powyższe działania realizowane są na podstawie zgłoszonego na piśmie zapotrzebowania przez dyrektora danej placówki oświatowej podległej działaniom Poradni, ze stosownym wyprzedzeniem - minimum 6 tygodni wcześniej.
- Podejmuje działania psychoedukacyjne:
- dla rodziców (konsultacje, prelekcje, wykłady)
- zajęcia ,,Szkoła dla rodziców”
- terapia rodzin oraz mediacja w zakresie pomocy i wsparcia dziecka młodszego
- wymianę doświadczeń zawodowych z pedagogami, psychologami przedszkolnymi/szkolnymi oraz wspieranie innych specjalistów z zakresu interwencji kryzysowej ukierunkowanej na dziecko młodsze
- wspieranie placówek oświatowych w przypadku bieżących trudności dotyczących małego dziecka (obserwacje w terenie, udział w spotkaniach zespołów i rad pedagogicznych, spotkania z rodzicami, konsultacje z nauczycielami, prelekcje).
- Współpracuje z innymi placówkami i instytucjami:
- Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
- Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej