Zespół dziecka szkolnego
- Prowadzi diagnozę ukierunkowaną na rozpoznanie specyficznych trudności w uczeniu się w obszarach: dysleksji, dysortografii, dysgrafii oraz dyskalkulii.
- Podejmuje różnorodne formy oddziaływań terapeutycznych niwelujących występujące deficyty rozwojowe oraz usprawniające i stymulujące wszechstronny rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny ucznia.
- Prowadzi diagnozę dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej w zakresie określenia: poziomu intelektualnego, uzdolnień oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Wsparciem obejmuje w szczególności:
- uczniów na etapie szkoły podstawowej
- rodziców/opiekunów prawnych ucznia
- nauczycieli, rady pedagogiczne z placówek oświatowych podległych działaniom naszej Poradni.
- Prowadzi wielowymiarowy proces diagnostyczny w celu adekwatnej pomocy uczniowi poprzez:
- diagnozę pedagogiczną
- diagnozę psychologiczną.
- Prowadzi terapię i konsultacje indywidualne:
- uczniów z problemami: w nauce, emocjonalnymi, wychowawczymi, potrzebującymi indywidualnego wsparcia psychologicznego lub pedagogicznego (o zajęciach decyduje psycholog lub pedagog badający dziecko)
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w zakresie:
- usprawniania umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania,
- doskonalenia technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),
- wspomagania uczniów w poprawnym pisaniu pod względem ortograficznym i budzenia świadomości ortograficznej,
- kształtowania gotowości do nauki matematyki na gruncie szkolnym,
- ćwiczenia technik rachunkowych i myślenia arytmetycznego
- w razie potrzeby indywidualne wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dzieci i młodzieży zdolnej
- konsultacje dla rodziców dzieci zdolnych.
- Organizuje zajęcia grupowe:
- zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej (zajęcia mają na celu pomoc w poradzeniu sobie z presją i oczekiwaniami szkoły, usprawnieniu kontaktów społecznych przy jednoczesnym stymulowaniu rozwoju myślenia twórczego i wspieraniu dalszego rozwoju intelektualnego)
- zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej (zajęcia mają na celu pomoc w poradzeniu sobie z presją i oczekiwaniami szkoły, usprawnieniu kontaktów społecznych przy jednoczesnym stymulowaniu rozwoju myślenia twórczego i wspieraniu dalszego rozwoju intelektualnego)
- Podejmuje działania psychoedukacyjne:
- dla rodziców porady i konsultacje bez badań w celu ukierunkowywania pracy z dzieckiem
- zajęcia „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”
- terapia rodzin oraz mediacja w zakresie pomocy i wsparcia dziecka szkolnego
- wymianę doświadczeń zawodowych z pedagogami, psychologami szkolnymi oraz wspieranie innych specjalistów
- wykłady, spotkania tematyczne dla rodziców i nauczycieli z zakresu profilaktyki
- interwencji kryzysowej ukierunkowanej na dziecko szkolne
- wspomaganie placówek oświatowych w przypadku bieżących trudności dotyczących uczniów (obserwacje w terenie, udział w spotkaniach zespołów interdyscyplinarnych i rad pedagogicznych, spotkania z rodzicami, konsultacje z nauczycielami, prelekcje).
- Wspomaganie pracy szkół i placówek oświatowych poprzez:
- zajęcia psychoedukacyjne i warsztatowe w szkołach i placówkach dla uczniów szkoły podstawowej
- spotkania z nauczycielami, pedagogami i psychologami szkolnymi w ramach grup wsparcia
- konsultacje z nauczycielami na temat uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dotyczące pracy z dzieckiem zdolnym
- Współpracuje z innymi placówkami i instytucjami